91 امین سال قدرت

91 امین سال قدرت

91 امین سال قدرت

91 امین سال قدرت

درمان کم کاری تیروئید با تغذیه

درمان کم کاری تیروئید با تغذیه

درمان کم کاری تیروئید با تغذیه ،درمان کم کاری تیروئید با غذا،درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی،درمان کم کاری تیروئید با غذا،درمان کم کاری تیرویید با غذا،درمان تیروئید کم کار با تغذیه،درمان کم کاری تیروئید با مواد غذایی

درمان کم کاری تیروئید با غذا ، درمان کم کاری تیروئید با رژیم غذایی ، درمان کم کاری تیروئید با تغذیه

 

بیماری کم کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید، به حالتی گفته ‌می‌شود که بدن به اندازه‌ی کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. هورمون تیروئید به کنترل رشد، ترمیم و سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. درنتیجه افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید ممکن است خستگی، ریزش مو، افزایش وزن، احساس سردی، ناامیدی و نشانه‌های دیگری را تجربه کنند. ۱ تا ۲ درصد از مردم در سرتاسر دنیا به کم‌کاری تیروئید دچار می‌شوند و تعداد زنان مبتلا به این بیماری ده برابر بیشتر از مردان است.تیروئید، یک غده پروانه ای شکل کوچک در گردن شماست که نقش مهمی در چگونگی کار کردن بدنتان دارد. تیروئید، هورمون هایی تولید می کند که خلق و خو، سوخت و ساز، سطوح انرژی، درجه حرارت بدن، ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می کنند. کم کاری تیروئید هنگامی رخ می دهد که این غده، هورمون کافی تولید نکند.

درمان کم کاری تیروئید با تغذیه

غذا نمی‌تواند به‌تنهایی کم‌کاری تیروئید را درمان کند، اما ترکیبی از مواد غذایی مناسب و دارو می‌تواند در بازگرداندن عملکرد تیروئید و به حداقل رساندن نشانه‌های آن مفید باشد.هورمون تیروئید به کنترل سرعت سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. سوخت‌وساز سریع‌تر بدن به این معناست که بدن در حال استراحت کالری بیشتری می‌سوزاند.در افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، هورمون تیروئید کمتری تولید می‌شود. یعنی متابولیسم آهسته‌تری دارند و در زمان استراحت کالری کمتری می‌سوزانند.داشتن سوخت‌وساز آهسته با چندین خطر برای سلامتی همراه است و می‌تواند موجب خستگی، افزایش سطح کلسترول خون و دشوار شدن فرآیند کاهش وزن شود.پس اگر متوجه شدید که نگه‌داشتن وزن با کم‌کاری تیروئید سخت است، سعی کنید تا ورزش‌های هوازی متوسط تا شدید انجام دهید. ورزش‌هایی همچون پیاده‌روی سریع، دویدن، کوهنوردی و قایقرانی برای این منظور مناسب هستند.تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش‌های هوازی متوسط تا شدید می‌توانند باعث افزایش سطح هورمون تیروئید شوند؛ که این هم به‌ نوبه‌ی خود می‌تواند به تسریع سوخت‌وساز بدن کمک کند.همچنین ممکن است که افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید از افزایش مصرف پروتئین نیز سود ببرند. تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی با پروتئین بالا به افزایش سرعت سوخت‌وساز کمک می‌کند.پس افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید معمولا سوخت‌وساز کمتری دارند. تحقیقات حاکی از این هستند که ورزش‌های هوازی می‌توانند به افزایش سطح هورمون تیروئید کمک کنند. علاوه‌بر این، خوردن پروتئین بیشتر می‌تواند در افزایش سوخت‌وساز بدن مؤثر باشد.

درمان کم کاری تیروئید با خوردن ماهی

اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی های چرب مانند سالمون وحشی، قزل آلا، ماهی تن یا ساردین، این ماده غذایی را به یک انتخاب عالی برای ناهار یا شام تبدیل می کنند.  کم کاری تیروئید کنترل نشده به علت بالا بودن LDL یا کلسترول بد می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.امگا3ها، معروف به این هستند که التهاب را کاهش می دهند، به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهند. ماهی همچنین یک منبع خوب از ماده مغذی سلنیوم است که بیشتر از همه در تیروئید متمرکز است. سلنیوم همچنین به کاهش التهاب نیز کمک می کند.سلنیوم به فعال شدن هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند؛ درنتیجه بدن این هورمون‌ها را مورداستفاده قرار می‌دهد.این ماده‌ی معدنی ضروری دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هم هست، بنابراین می‌تواند غده‌ی تیروئید را از آسیب مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت کند.اضافه کردن غذاهای غنی از سلنیوم به رژیم غذایی، روشی عالی برای افزایش سطح سلنیوم بدن است. ازجمله این مواد غذایی می‌توان بادام برزیلی، ماهی تُن، ساردین، تخم‌مرغ و حبوبات را نام برد.با این‌ حال از مصرف مکمل‌های سلنیوم بدون تجویز پزشک اجتناب کنید. مکمل‌ها دوزهای زیادی تولید می‌کنند و مقدار زیاد سلنیوم ممکن است سمی باشد.

درمان کم کاری تیروئید با مصرف روی

روی هم مانند سلنیوم به فعال کردن هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند.مطالعات حاکی از آن هستند که روی می‌تواند در تنظیم سطح TSH، هورمونی که با اثرگذاری بر غده‌ی تیروئید موجب ترشح هورمون تیروئید می‌شود، کمک‌کننده باشد.کمبود روی در کشورهای توسعه‌یافته به‌ندرت اتفاق می‌افتد، زیرا روی در مواد غذاییِ آنها فراوان است.با این وجود، اگر کم‌کاری تیروئید دارید، باید بیشتر از غذاهای غنی از روی مانند غذاهای دریایی، گوشت گاو و مرغ استفاده کنید.تحقیقات نشان می‌دهند که یُد، سلنیوم و روی، به‌ویژه برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید مفید هستند. با این‌ حال بهتر است از مصرف مکمل‌های ید و سلنیوم بدون نظر پزشک اجتناب کنید.

درمان کم کاری تیروئید با غذا

یک رژیم غذایی مناسب، فاقد کافئین و قند (کربوهیدرات) است. مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل آرد نیز باید کاهش پیدا کند چرا که این مواد عملکردی شبیه قند در بدن دارند. همچنین باید استفاده از کربوهیدرات‌هایی که به غلات مربوط می‌شوند را به حداقل رساند و از سبزیجات غیر نشاسته‌ای استفاده کرد.چون هورمون تیروئید برای انتقال به تمام بافت‌های بدن نیاز به پروتئین دارد، باید در هر وعده‌ی غذایی از پروتئین استفاده کنید. این ماده به عملکرد طبیعی غده‌ی تیروئید کمک می‌کند. مغزها، کره‌ی مغزها، محصولات دامیِ بدون آنتی‌بیوتیک ( ارگانیک، گوشت دام‌های محلی و علف‌خوار، تخم مرغ و ماهی‌های پرورشیِ سالم) و حبوبات حاوی پروتئین هستند.سویا و مشتقات آن مانند توفو (پنیر سویا)، شیر سویا، گوشت جایگزین (گوشت مصنوعی)،‌ خوراکی‌های انرژی‌زا و… حاوی پروتئین هستند، اما این محصولات حتی اگر به صورت ارگانیک و بدون اصلاح ژنتیکی باشند باز هم در عملکرد گیرنده‌های هورمونی و چرخه‌ی بازخورد در سیستم غدد درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کنند.

درمان کم کاری تیروئید با تغذیه  مناسب

شاید کمبود مواد مغذی در بدن منجر به کم کاری تیروئید نشود، اما اگر میزان این ریزمغذی‌ها و مواد معدنی در بدن کافی نباشد علائم این بیماری تشدید می‌شود. مواد مغذی در درمان کم کاری تیروئید عبارتند از ویتامین D، آهن، اسید چرب امگا۳، سلنیوم، روی، مس، ویتامین A ،B و یُد.در باور عمومی علت کم‌کاری تیروئید، کمبود یُد است. دکتر خرازیان با رد این موضوع توضیح می‌دهد: «اگر فرد به هاشیموتو مبتلا باشد و از مکمل‌های یُد استفاده کند مثل این است که به روی آتش بنزین می‌ریزد. در نتیجه افراد مبتلا به هاشیموتو باید از مصرف مکمل‌های ید و نمک‌های ید‌دار خودداری کنند. منابع اصلی حاوی ید:، سبزیجات و غذاهای دریایی است. منابع ثانوی هم عبارتند از تخم‌مرغ، مارچوبه، لوبیا، قارچ، اسفناج، دانه‌ی کنجد، کدو حلوایی، برگ چغندر و سیر.سطح بهینه‌ی ویتامین D باید بین ۵۰-۸۰ نانوگرم/میلی‌لیتر باشد و اگر میزان این ویتامین زیر ۳۲ نانوگرم/میلی‌‌‌لیتر باشد در مسیرهای هورمونی اختلال ایجاد می‌شود.امگا۳ موجود در ماهی، محصولات دام‌های علف‌خوار، دانه‌های کتان و گردو از اجزای سازنده‌ی هورمون‌ها برای کنترل عملکرد دستگاه ایمنی و رشد سلولی است. امگا۳ برای عملکرد تیروئید مهم است و توانایی واکنش به هورمون‌های تیروئید را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید : پرکاری تیروئید در طب سنتی ♥ کم کاری تیروئید و حاملگی ♥ علت پرکاری تیروئید چیست ♥ کم کاری تیروئید قبل از بارداریالتهاب تیروئید

تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو ,تیروئیدیت هاشیموتو چیست؟,تیروئیدیت هاشیموتو و بارداری,تیروئیدیت هاشیموتو در بارداری,تیروئیدیت هاشیموتو و دیابت,تیروئیدیت هاشیموتو چیه

تیروئیدیت هاشیموتو , تیروئیدیت هاشیموتو چیست , تیروئیدیت هاشیموتو و بارداری , تیروئیدیت هاشیموتو در بارداری

توضیحاتی در مورد تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو نوعی التهاب مزمن تیروئید است که به علت نوعی بیماری خودایمنی به وجود می‌آید و در آن انواعی از سلول‌ها و پادتن‌ها در پاسخ ایمنی دخالت دارند. این بیماری نخستین بیماری خودایمنی است که در سال ۱۹۱۲ به وسیلهٔ هاکارو هاشیموتو در آلمان کشف شد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد تیروئیدیت هاشیموتو صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

علائم تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو بیشتر سبب کم‌کاری تیروئید می‌شود. نشانگان این بیماری عبارت‌اند از: میکزودم، افزایش وزن، افسردگی، مانیا، حساسیت به گرما و سرما، احساس خواب‌رفتگی اندام‌ها، کوفتگی، وحشت ناگهانی، برادیکاردی، گاه تاکیکاردی، افزایش کلسترول خون و کاهش قند خون، یبوست، ضعف ماهیچه‌ها، گرفتگی ماهیچه‌ها، ضعف حافظه، نازایی، ریزش موها و میگرن. در این بیماری غدهٔ تیروئید ممکن است سفت، بزرگ و لُب‌دار شود، که ممکن است این تغییرات محسوس نباشند. بزرگ شدن تیروئید ممکن است به علت نفوذ لنفوسیت‌ها یا فیبروز باشد تا هیپرتروفی بافت آن. از لحاظ فیزیولوژیک، پادتن‌های ضد پراکسیداز تیروئید (TPO) یا تیروگلوبولین باعث تخریب تدریجی فولیکول‌های غدهٔ تیروئید می‌شوند؛ بنابراین، می‌توان با جست و جوی این پادتن‌ها در خون این بیماری را تشخیص داد. از ویژگی‌های این بیماری تهاجم گویچه‌های سفید، مخصوصاً لنفوسیت‌های تی به آن است که به علت لنفوم هوچکین است.

تشخیص تیروئیدیت هاشیموتو

افزایش سطح پادتن‌های ضد پراکسیداز تیروئید در سرم نشانهٔ وجود این بیماری است. چون آغاز این بیماری نشانهٔ اختصاصی ندارد، اغلب با بیماری‌هایی مانند افسردگی، سایکلوتایمیا، سندرم پیش از قاعدگی، کوفتگی مزمن (CFS)، فیبرومیالژیا و گاه اختلال اضطرابی (ED) اشتباه می‌شود.

درمان تیروئیدیت هاشیموتو

کم‌کاری تیروئید که بر اثر بیماری هاشیموتو به وجود می‌آید، با خوردن داروهای هورمونی، مانند لووتیروکسین یا عصارهٔ خشک‌کردهٔ تیروئید جبران می‌شود. مقدار دارو به شدت بیماری و وزن بیمار بستگی دارد ولی معمولاً مصرف یک قرص در روز معمولاً سطع تیروکسین خون را در حالت عادی نگه می‌دارد. در بسیاری موارد لازم است بیمار در بقیهٔ عمر خود این دارو را مصرف کند. در صورتی که کم‌کاری تیروئید به علت بیماری هاشیموتو باشد، توصیه می‌شود سطح TSH خون همواره کم‌تر از ۳ نگه داشته شود. تا زمانی که تیروئید این بیماران فعال است، بدن به آن حمله می‌کند و نوساناتی در سطع TSH خون به وجود می‌آورد

بیماری تیروئیدیت هاشیموتو

بیماری هاشیموتو شرایطی است که در آن سیستم ایمنی بدن تیروئید را مورد حمله قرار می دهد، تیروئید غده کوچکی است که در گردن قرار دارد. غده تیروئید بخشی از سیستم غدد درون ریز می باشد که بسیاری از هورمون های هماهنگ کننده فعالیت های بدن را تولید می کند. التهاب ناشی از بیماری هاشیموتو که تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن نیز نامیده می شود، اغلب منجر به کم کاری غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) می شود. بیماری هاشیموتو بیشتر در بین زنان میانسال رایج است، اما مردان و زنان در هر سنی و حتی کودکان نیز به این بیماری مبتلا می شوند. پزشک در این شرایط عملکرد تیروئید را بررسی می کنند تا به وجود بیماری هاشیموتو پی ببرند. درمان بیماری هاشیموتو معمولا با جایگزینی هورمون تیروئید ساده و موثر است.در ابتدا ممکن است هیچ گونه علائمی مربوط به بیماری هاشیموتو مشاهده نشود یا ممکن است جلوی گلو متورم شود. این بیماری معمولا به آهستگی پیشروی می کند و باعث صدمات مزمن به تیروئید شده و منجر به کاهش سطح هورمون تیروئید در خون می شود. علائم بیماری هاشیموتو مشابه کم کاری غده تیروئید هستند.

علائم کم کاری تیروئید

خستگی شدید و بی حالی • افزایش حساسیت به سرما • یبوست • پوست خشک و رنگ پریده • چهره پف کرده • صدای خشن • افزایش وزن بی دلیل – وزن افزایش می یابد که بیشتر آن مربوط به مایعات است. • درد عضلانی، حساسیت به لمس و سفتی، به ویژه در شانه ها و باسن • ضعف عضلانی، به ویژه در اندام تحتانی • قاعدگی بیش از حد یا خونریزی طولانی مدت (مونوراژی) • افسردگی

علت تیروئیدیت هاشیموتو

در این بیماری، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌هایی می‌سازد که غده تیروئید را تخریب می‌کنند. برخی پزشکان معتقدند ویروس یا باکتری باعث این بیماری می‌شود و برخی دیگر عوامل ژنتیکی را مسبب این بیماری می‌دانند. این بیماری بیشتر در زنان میانسال شایع است، اما می‌تواند مرد، زن و کودک را در هر سنی گرفتار کند.

عوارض تیروئیدیت هاشیموتو

1- گواتر: بزرگ شدن غده تیروئید را گواتر می‌نامند. کم کاری تیروئید یکی از عل ایجاد گواتر می‌باشد. گواتر موجب بروز مشکلاتی در تنفس و بلع غذا می‌گردد. 2- مشکلات قلبی: به علت افزایش مقدار کلسترول بد (LDL)، برخی مشکلات قلبی به وجود می‌آید. کم کاری تیروئید موجب افزایش اندازه قلب و ناتوانی در قلب می‌گردد. 3- مشکلات روانی: ابتدای بیماری هاشیموتو، افسردگی رخ می‌دهد و هرچه زمان بگذرد، این افسردگی بدتر می‌شود. بیماری هاشیموتو، می‌تواند باعث کاهش میل جنسی در زنان و مردان گردد و می‌تواند عملکرد ذهنی را کند کند. 4- نقص نوزاد هنگام تولد: کودکانی که از مادران مبتلا به هاشیموتو متولد می‌شوند، بیشتر در معرض خطر نواقص هنگام تولد می‌باشند. این کودکان، بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات فکری و رشد بدنی می‌باشند. ممکن است کودکان متولد شده، لب شکری باشند. اگر می‌خواهید باردار شوید، حتما آزمایش تیروئید را انجام دهید.

تیروئیدیت هاشیموتو و آزمایش خون

تشخیص این بیماری بستگی به جواب آزمایش خون و هورمون تیروئید و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) دارد. این آزمایشات شامل: آزمایش هورمونی: توسط آزمایش خون می‌توان به مقدار هورمون غده تیروئید و غده هیپوفیز پی برد. اگر تیروئید کم کار باشد، مقدار هورمون تیروئید کم و مقدار هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) زیاد خواهد بود. دلیل افزایش مقدار TSH (توسط غده هیپوفیز ساخته می‌شود) این است که غده هیپوفیز، غده تیروئید را برای تولید هورمون بیشتر تحریک می‌کند. آزمایش آنتی بادی: بیماری هاشیموتو از آنجا که آنتی بادی‌های غیرطبیعی را می‌سازد، یک بیماری خود ایمنی می‌باشد. آزمایش خون، آنتی بادی‌های ضد تیروئید پراکسیداز (یک آنزیم) را نشان می‌دهد. این آنزیم در غده تیروئید می‌باشد و نقش مهمی در تولید هورمون‌های تیروئید بر عهده دارد.

تیروئیدیت هاشیموتو و هورمون درمانی

هورمون درمانی: اگر این بیماری موجب کمبود هورمون تیروئید گردد، از این روش استفاده می‌کنند. استفاده روزانه از لووتیروکسین مفید می‌باشد. لووتیروکسین بسیار شبیه هورمون تیروکسین مترشحه از غده تیروئید می‌باشد. به علت آن که، مقدار لووتیروکسین تجویزی ممکن است تغییر یابد، لذا بیمار باید هر 6 تا 12 ماه به پزشک مراجعه کند تا میزان TSH را در خون اندازه گیری کند. زیادی لووتیروکسین، باعث کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان و آریتمی قلبی می‌شود.

تیروئیدیت هاشیموتو و داروها

برخی داروها، مکمل‌ها و غذاها، بر جذب لووتیروکسین اثر دارند. اگر زیاد از فراورده‌های سویا استفاده می‌کنید و یا رژیم‌های غنی از فیبر دارید و یا یکی از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید: مکمل آهن کلستیرامین (دارویی برای پایین آوردن کلسترول خون) هیدروکسید آلومینیوم (داروی ضد اسید معده) سدیم پلی استیرن سولفانات (برای جلوگیری از افزایش مقدار پتاسیم خون) سوکرافیت (داروی اولسر یا زخم) مکمل کلسیم

درمان تیروئیدیت هاشیموتو در طب سنتی

– ریشه جینسینگ هندی (Ashwagandha) به مقدار 500 تا 1000 میلی گرم در روز – نصف قاشق چایخوری تنتور، 2 تا 3 بار در روز – تخم کتان، 1000 میلی گرم در روز – علف هرز دریایی به تعادل عملکرد تیروئید کمک می‌کند. – خارپنبه برای کاهش علائم تیروئید، 200 تا 300 میلی گرم در روز – گیاه Avena (جوی سبز) – مر (Myrrh): نوعی صمغ است که تیروئید را تحریک می‌کند و برای درمان بیماری تیروئید کاربرد دارد. – عصاره برگ زیتون -گیاه سیج: یک گیاه معطر با برگ‌های سبز مایل به خاکستری می‌باشد که به عنوان گیاه پخت و پز معروف است. 40 تا 60 میلی گرم در روز از این گیاه درمان برای بیماری هاشیموتو استفاده کنید.

دوره بیماری هاشیموتو

در بیماری هاشیموتو یک دوره کوتاه پرکاری تیرویید به وجود می‌آید و سپس به تدریج تیرویید کم کار می‌شود. در مرحله پرکاری , سطح هورمون های تیروئید افزایش یافته , TSH و برداشت ید رادیو اکتیو کاهش می یابند. در مرحله کم کاری , سطح هورمون های تیروئید کاهش یافته , TSH بالا می رود. در بیماران تیروئیدیت هاشیموتو خطر ابتلا به لنفوم B افزایش می یابد علت و زمان شروع این بیماری هنوز مشخص نیست اما به‌طور کلی این بیماری اغلب بین خانم‌های حول و حوش سنین یائسگی به وجود می‌آید. حدس زده می شود از هر ۱۰ هزار نفر بین ۱۵-۳ نفر این بیماری را داشته باشند.

تیروئیدیت هاشیموتو در دوران بارداری

در دوران بارداری، اگر بیماری به موقع تشخیص و مورد درمان قرار بگیرد هیچ گونه‌ای خطری را برای مادر و نوزاد به همراه ندارد و همچنین مصرف داروهای این بیماری نیز هیچ گونه عوارضی را برای مادر و نوزاد ایجاد نمی‌کند.

تاریخچه تیروئیدیت هاشیموتو

هاشیموتو نوعی بیماری اتوایمنی است که طی آن آنتی‌بادی‌های بدن غده تیرویید را به مرور از تحلیل می برند و به تدریج هورمون‌های تیروییدی کم می‌شود.به عبارتی بیماری هاشیموتو، اختلالی است که غده تیروئید را که در قاعده جلوی گردن قرار دارد،تحت تاثیر قرار میدهد. غده تیروئید قسمتی از سیستم آندوکرین بدن است که با تولیدات هورمونی خود فعالیت های بدن انسان را تنظیم می کنند. این بیماری اولین بیماری خود ایمنی است که شناخته شده و اولین بار توسط هاکارو هاشیموتو در سال1912 در آلمان شناسایی شد. در بیماری هاشیموتو یک دوره کوتاه پرکاری تیرویید به وجود می‌آید و سپس به تدریج تیرویید کم کار می‌شود. در مرحله پرکاری , سطح هورمون های تیروئید افزایش یافته , TSH و برداشت ید رادیو اکتیو کاهش می یابند. در مرحله کم کاری , سطح هورمون های تیروئید کاهش یافته , TSH بالا می رود. در بیماران تیروئیدیت هاشیماتو خطر ابتلا به لنفوم B افزایش داردعلت و زمان شروع این بیماری هنوز مشخص نیست اما به‌طور کلی این بیماری اغلب بین خانم‌های حول و حوش سنین یائسگی (مثل اوپرا 53 ساله) به وجود می‌آید. متاسفانه در بسیاری از خانم‌های نزدیک یائسگی علایمی مانند خستگی، چاق شدن و ریزش مو به یائسگی ربط داده می‌شود در حالی که می‌تواند ناشی از تیروییدیت هاشیموتو باشد. ماشیموتر بیماری شایعی است گرچه این بیماری بیشتر در زنان میانسال دیده می شود. ولی در گروه های سنی دیگر و در بین مردان و کودکان نیز دیده می شود. این بیماری معمولاً افراد میانسال 30-50 ساله از هر دو جنس را مبتلا می کند ولی در زنان شایع تر است. تیروییدیت هاشیموتو (تیروییدیت لنفوسیتیک یا تیروییدیت خودایمن نیز خوانده می شود) التهاب مزمن همراه با ارتشاح لنفوسیتی است ؛ تیروییدیت تحت حاد (تیروییدیت گرانولوماتوز خوانده می شود) معمولاً به دنبال عفونت ویروسی رخ می دهد. انواع نادرتر دیگری نیز وجود دارند. این بیماری غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بیماری هاشیموتو ( تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن)، سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می‌کند. گاهی این التهاب منجر به کاهش فعالیت غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) می‌گردد. پزشک از روی آزمایش عملکرد تیروئید، این بیماری را شناسایی می‌کند. درمان بیماری هاشیموتو با جایگزین کردن هورمون تیروئید انجام می‌گیرد. در تمام دنیا مهمترین علت کم کاری تیروئید , کمبود ید در رژیم غذائی آنهاست.در مناطقی که کمبود ید وجود ندارد , بیماری هاشیماتو شایعترین علت کم کاری تیروئید است .حدس زده می شود از هر 10 هزار نفر بین 15-3 نفر این بیماری را داشته باشند. در آمریکا این بیماری شایعترین علت کم کاری تیروئید در 6 سال به بالا ها هست.در یک مطالعه که روی 5000 کودک 18-11 ساله انجام دادن مشخص شد 1.3% دچار این بیماری هستند.در بزرگسالان در هر سال از بین 1000 زن 3.5 مورد و از هزار مرد 8/0 مورد جدید از این بیماری کشف می شود.در یک منطقه آمریکا به 6% هم رسیده است.در کلورادو آمریکا از بین 26000 نمونه ساکنین اون مناطق مشخص شد 9.5% دارای افزایش TSH بودن که بعضی علامتدار و بعضی بی علامت بودند و اغلب آنها زن بودند. نه تنها در این بیماری بلکه در تمام بیماریهای تیروئید احتمال بروز با افزایش سن بالا می رود. تیروییدیت هاشیموتو شایعترین علت هایپوتیروییدی تک گیر در مناطق با دریافت ید مناسب است . از آنجا که این بیماری علت اتو ایمیون دارد و می تواند علایم بالینی آن با یکسری بیماریهای اتوایمیون دیگر همپوشانی داشته باشد لذا تشخیص بموقع و درمان صحیح آن میتواند در پیشگیری از عوارض احتمالی بیماری بویژه در دوران بارداری موثر باشد. با وجود اینکه این بیماری شایعترین علت هایپوتیروئیدی میباشد ولی شناخت کمی در مورد این بیماری وجود دارد در صورت تشخیص بموقع و درمان صحیح این بیماری پروگنوز بیماران عالی بوده و بیماران به زندگی عادی خود باز میگردند ولی در صورت تاخیر در درمان در صورت بروز برخی عوارض از قبیل کومای میکزادم مورتالیتی بالا خواهد بود.

بیشتر بخوانید : پرکاری تیروئید ♥ کم کاری تیروئید ♥ کم کاری تیروئید قبل از بارداری ♥ التهاب تیروئیدآزمایش تیروئید

قرص پروژسترون

قرص پروژسترون

قرص پروژسترون ,قرص پروژسترون برای پریود شدن,قرص پروژسترون چاق میکند,قرص پروژسترون و بارداری,قرص پروژسترون چیست,قرص پروژسترون در بارداری,قرص پروژسترون برای بارداری,قرص پروژسترون برای چی خوبه,قرص پروژسترون برای فیبروم,قرص پروژسترون و عوارض آن,مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن,قرص مدروکسی پروژسترون برای پریود شدن

قرص پروژسترون

توضیحاتی در مورد قرص پروژسترون

مدروکسی پروژسترون از جمله قرص هایی است که در آن از هورمون های زنانه استفاده شده و اغلب برای درمان مشکلات جنسی و هورمونی بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. البته مصرف این قرص برای برخی بانوان لا محدودیت هایی مواجه خواهد بود و حتی عوارض جبران ناپذیری را برای فرد مصزف کننده در پی خواهد داشت

قرص پروژسترون و تخمک گذاری

قرص مدروکسی پروژسترون، نوعی استروژن سنتتیک است. پروژسترون یکی از هورمون هایی است که سیکل قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کند و ماهانه یک تخمک را از تخمدانها آزاد میکند. پروژسترون همچنین به آماده سازی دیواره رحم برای بارداری کمک کرده و در هر ماه بعد از اینکه بارداری اتفاق نمی افتد دیواره رحم فرو میریزد و شما پریود می شوید.

کاربرد قرص پروژسترون

مدروکسی پروژسترون استات یک نوع هورمون زنانه ( پروژسترون ) است و در زنانی که باردار نیستند و به دوره منوپوز نرفته اند استفاده می شود از این دارو برای درمان خونریزی غیر طبیعی رحم و برای باز گرداندن دوره قاعدگی طبیعی در زنانی که برای چند ماه آمنوره شده اند استفاده می شود. مدروکسی پروژسترون استات برای کاهش علائم گرگرفتگی در یائسگی به عنوان ترکیب جایگزین استروژن استفاده می شود. برای درمان آمنوره و خونریزی غیر طبیعی رحم این دارو را معمولاً یکبار در روز برای مدت 5 -10 روز در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی استفاده می شود معمولا خونریزی بعد از 3 – 7 روز توقف قرص مدروکسی پروژسترون شروع می شود. برای دستور مقدارمصرف دارو از پزشک زنان کمک بگیرید. رایج ترین قرص برای درمان اختلالات مختلف مربوط به سیکل قاعدگی است که اغلب بدلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد میشود.این اختلالات شامل خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که سلول تخم خارج از رحم در حال رشد است، می باشد. مدروکسی پروژسترون اغلب برای القا خونریزی و یا پریود شدن در زنانی که بطور منظم پریود نمی شوند استفاده میشود و یا گاهی به مدت کوتاه برای باردار شدن به همراه سایر داروهای تحریک کننده تخمدان مانند کلومیفن تجویز میشود.

درمان با قرص پروژسترون

قرص مدروکسی پروژسترون در درمان‌ سرطان‌ پستان‌ در دوران‌یائسگی‌، هیپرپلازی‌ آندومتر و نیز سندرم‌ پلی‌کیستیک‌ تخمدان‌ همین طور در درمان خونریزی های‌ نامنظم‌ رحم‌، به‌ عنوان‌ جانشین‌ درمانی‌ هورمونی‌در زنان‌ یائسه‌ و نیز ارزیابی‌ میزان‌ تولیدآندروژن‌ و استروژن‌ بکار می‌رود.

اصلی ترین علت مصرف قرص پروژسترون

اصلی ترین علت مصرف مدروکسی پروژسترون تنظیم سیکل قاعدگی و بهبود اختلالات دوره های جنسی است. دلایل به هم ریختن دوره های قاعدگی و تخمک گذاری متفاوتند اما اصلی ترین علت بروز این اختلالات بروز عدم تعادل هورمونی است این اختلالات شامل خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که سلول تخم خارج از رحم در حال رشد است، می باشد.

علت مصرف قرص پروژسترون

از دیگر موارد استفاده از قرص مدروکسی پروژسترون می توان به تحریک خونریزی و تخریب دیواره رحم اشاره کرد. استفاده از این قرص برای درمان ناباروری در زنان صورت می گیرد که همراه با آن دارو های دیگری نیز برای تحریک بارداری مورد استفاده قرار می گیرد

قرص پروژسترون و بارداری

زمانی این قرص در زنانی که قصد باردارشدن د ارند تجویز میشود، معمولا به مدت 10 روز این قرص را مصرف می کنند. بعد از آن، باید از 2 تا 10 روز بعد انتظار خونریزی داشته باشید. این روال معمولا برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند در ابتدا یک پریود مصنوعی توسط قرص مدروکسی پروژسترون ایجاد میشود و بعد از آن می تواند داروهای محرک باروری مانند کلومیفن را شروع کرد.کلومیفن در روز سوم، چهارم و یا پنجم سیکل قاعدگی تجویز میشود و به تخمک گذاری کمک میکند. همچنین این قرص به منظم شدن پریود ها کمک کرده اما با تخمک گذاری ارتباط بهتری دارد. بطور معمول، قرص مدروکسی پروژسترون برای مدت زمان کوتاه و در شرایط خاص تجویز میشود و بطور دائم برای زنان با قصد باردار شدن استفاده نخواهد شد. زیرا مصرف طولانی آن، خود با توقف تخمک گذاری و ضخیم شدن دیواره رحم شده و لانه گزینی رویان با مشکل انجام خواهد شد اگرچه این قرص در باردار شدن کمک میکند اما در دوران بارداری توصیه به مصرف آن نمیشود. مدروکسی پروژسترون نوعی پروژسترون است که برای توقف خونریزی پریودی تجویز میشود و وقتی دارو قطع شود، خونریزی برمی گردد. پس این دارو در بارداری استفاده نمیشود در حالیکه شکل های دیگر پروژسترون ممکن است در طول بارداری استفاده شود. مدروکسی پروژسترون منظم کردن پریود را بر عهده دارد و زن باردار مصرف آن را باید قطع کند.

مقدار مصرف قرص پروژسترون

مقدار دارو و درمان بستگی به موارد استفاده و نظر پزشک دارد. در کنترل‌ آمنوره‌ ثانویه‌، 5 – 10 mg/day به ‌مدت‌ 5 – 10 روز تجویز می‌شود که‌ در هرزمانی‌ از سیکل‌ می‌تواند مصرف‌ شود. درخونریزی‌ غیرفونکسیونل‌ رحم‌ mg/day 5 – 10 به‌ مدت‌ 5 – 10 روز تجویز می‌شود که‌ از روز 16 و یا 21 سیکل‌ قاعدگی‌ باید آغاز شود. برای‌ تحریک‌ بروز قاعدگی ‌mg/day 10 به‌ مدت‌ 10 روز مصرف ‌می‌شود که‌ از روز 16 سیکل‌ آغاز می‌شود. در کارسینوم‌ آندومتر و کلیه‌ در ابتداء 400 – 1000 میلی‌گرم‌ هفته‌ای‌ یکبار تجویزمی‌شود و مقدار نگهدارنده‌ آن‌ 400 میلی‌گرم‌ یا بیشتر یکبار در ماه‌ می‌باشد. در سرطان‌ پستان‌ خانم‌های‌ یائسه‌mg/day 400 و در مقادیر منقسم‌ مصرف‌ می‌شود. در آندومتریوز، mg/day 10 – 40 به‌ مدت‌ 6-9 ماه‌ مصرف‌ می‌شود. به‌ منظور ارزیابی‌ ترشح‌ استروژن‌آندوژن‌، به‌ میزان‌ mg/day 10 به‌ مدت 5 – 10 روز مصرف‌ می‌شود. در درمان‌هیپرپلازی‌ آندومتر، mg/day 10 و به‌ مدت‌ 3 – 6 ماه‌ مصرف‌ می‌شود. به‌ منظور جانشین‌ درمانی‌ هورمونی‌ در خانم‌های ‌یائسه‌ 5 – 10 mg/day به‌ مدت‌ 10 – 14 روزدر اول‌ سیکل‌ قاعدگی‌ همراه‌ با تجویز توأم ‌استروژن‌ تجویز می‌شود.این قرص معمولاً روزانه 10 میلی گرم ار روز 16 سیکل قاعدگی برای 10 روز مضرف می شود شما باید مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا هدف از درمان برای شما مشخص نیست.

منع مصرف قرص پروژسترون

بارداری، سابقه حساسیت به دارو یا اجزاء فرمولاسیون، اختلالات ترومبو آمبولی قبلی یا فعال ، بیماریهای عروق مغزی ، سرطان پستان،خونریزی رحمی غیر طبیعی، سقط فراموش شده ، اختلال کبدی

عوارض قرص پروژسترون

عوارض آن شبیه عوارض بارداری است و شامل: تهوع استفراغ حساس شدن سینه ها سردرد اما اگر شما احساس کردید که این علائم بارداری است حتما به پزشک اطلاع دهید. قرص مدروکسی پروژسترون باعث سقط جنین نمیشود، اما تعدادی از مطالعات نشان میدهد که ارتباطی بین این قرص و نقص سیستم ایمنی در مادرانی که در سه ماهه اول بارداری این دارو را مصرف می کرده اند دیده شده است. این دارو در طبقه بندی دارویی جز داروهای ممنوع در بارداری است. اگرچه این قرص روی تخمک گذاری تاثیر می گذارد و باروری را بهبود می بخشد اما توصیه نمیشود که جایگرین سایر روش های درمان ناباروری شود.اعصاب مرکزی: افسردگی قلبی- عروقی: ادم،‌آمبولی ریوی، ترومبو آمبولی، ترومبو فلبیت چسم: دوبینی ، خشکی چشم ادراری-تناسلی: ترشح غیر طبیعی،آمنوره،خونریزی ناگهانی، دیسمنوره کبدی: یرقان کلستاتیک متابولیک: تغییر وزن پوست: آکنه ، آلوپسی، سفتی اطراف محل تزریق، هیرسوتیسم سایر عوارض: حساسیت پستان، بزرگ شدن یا ترشح پستان،درد، خارش، بثورات جلدی،آبسه استریل تهوع، استفراغ، حساس شدن سینه ها، سردرد . داروهای تحریک تخمک گذاری فقط و فقط می باید با تجویز پزشک متخصص مصرف شود زیرا می تواند باعث عارضه خطرناک Hyper stimulation (افزایش حساسیت تخمدانها ) شوند. قرص پروژسترون جلوی بارداری را نمی گیرد بلکه مصرف قرصهای سنتتیک پروژسترونی (مدروکسی پروژسترون استات) در حاملگی باعث می شود که چنانچه جنین دختر باشد شکل ظاهری دستگاه تناسلی اش غیر طبیعی شود و چون شما جلوگیری نداشته و قصد بارداری دارید مصرف این قرصها را توصیه نمی کنیم (چون ممکن است ضمن مصرف باردار باشید). قرص مدروکسی پروژسترون اثر ضد بارداری ندارد.استفاده‌ طولانی‌ از درمان‌ جایگزین‌ با استروژن‌ با خطر افزایش‌ سرطان‌ پوشش‌ داخلی‌ رحم‌ همراه‌ است‌. با اضافه‌ کردن‌ مدرکسی‌پروژسترون‌ به‌ برنامه‌ درمانی‌ این‌ خطر کاهش‌ پیدا می‌کند. پزشکتان‌ حداقل‌ سالی‌ یک‌بار شما را ملاقات‌ می‌کند تا ببیند هنوز به‌ این‌ درمان‌ نیاز دارید یا خیر. در صورت‌ بروز هریک‌ از علایم‌ زیر بلافاصله‌ با پزشکتان‌ تماس‌ بگیرید: توده‌ پستانی‌ یا، درد یا حساسیت‌ پستان‌ها؛ افزایش‌ حجم‌ پستان‌ها؛ تورم‌ پاها؛ افزایش‌ وزن‌ سریع‌؛ حرکات‌ ناگهانی‌ غیرارادی‌؛ شکم‌ درد؛ درد ماهیچه‌ پشت‌ ساق‌ پا یا درد قفسه‌ سینه‌؛ تنگی‌ نفس‌ ناگهانی‌؛ سردرد شدید ناگهانی‌، تغییر در تکلم‌ یا بینایی‌، ضعف‌ یک‌ دست‌ یا پا؛ زردی‌ پوست‌ یا چشم‌ها. به‌ علاوه‌ خانم‌ها باید در صورت‌ خونریزی‌ از واژن‌ یا شک‌ به‌ بارداری‌ پزشکشان‌ را مطلع‌ کنند. علایم‌ زیر ممکن‌است‌ رخ‌ دهند که‌ اگر مشکل‌ساز شدند، لازم‌ است‌ با پزشک‌ در میان‌ گذاشته‌ شوند: دل‌ پیچه‌، نفخ‌، تهوع‌، سرگیجه‌ خفیف‌، اسهال‌ خفیف‌، سردرد خفیف‌، تغییر در میل‌ جنسی‌، تغییر رنگ‌ قهوه‌ای‌ مناطق‌ در معرض‌ آفتاب‌ پوست‌، عدم‌ تحمل‌ لنزهای‌ تماسی‌.

تداخلات دارویی قرص پروژسترون

داروهای القا کننده آنزیم های کبدی مانند کاربامازپین ، فنوباربیتال ،فنی توئین و ریفامپین ممکن است باعث کاهش اثر مدروکسی پروژسترون (از جمله کاهش اثر ضد بارداری)شوند.افزایش و کاهش اثر وارفارین در مصرف همزمان با مدروکسی پروژسترون گزارش شده است.

نکاتی در مورد مصرف قرص پروژسترون

بیمارانی که داروی مدروکسی پروژسترون را برای درمان اختلالات قاعدگی مصرف می کنند توجه نمایند که 3 تا 7 روز بعد از قطع دارو، خونریزی خواهند داشت. توصیه می شود در صوت بروز اختلال بینایی، میگرن، ضعف ناگهانی، عدم هماهنگی، اشکال در تکلم، سردرد، درد ساق پا، کوتاهی تنفس، درد قفسه سینه، تغییر در الگوی خونریزی واژینال، زردی پوست، تورم در اندام ها، راش و افسردگی به پزشک مراجعه نمائید. احتمالا بعد از مصرف دارو دچار خونریزی از لثه خواهید شد و توصیه می شود بهداشت دهان و دندان رعایت گردد. در صورت قطع قاعدگی یا شک به بارداری به پزشک اطلاع دهید. برای کاهش احتمال بروز آسیب های جنینی تا 3 ماه بعد از قطع درمان برای باردار شدن اقدام نکنید. بیماران تحت درمان با این دارو در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است لکه های قهوه ای رنگی به نام ملاسما روی پوست صورتشان ایجاد گردد به این دلیل توصیه می شود هنگام خروج از منزل از قرار گرفتن در معرض نور خودداری نمائید و از عینک های آفتابی یا لباس های محافط استفاده نمائید. آزمایشات پیگیر فیزیکی مانند کنترل فشار خون، بررسی پستان، شکم، لگن و انجام پاپ اسمیر بسیار اهمیت دارد و توصیه می گردد. اندازه گیری فشار خون در فواصل منظم حین درمان ضروری است. در موارد ابتلا به دیابت ملیتوس،آسم،صرع،میگرن،پورفیری،لوپوس اریتماتوز سیستمیک،همانژیوم کبدی با احتیاط فراوان مصرف گردد. دارو را همراه غذا مصرف نمایید.

قرص پروژسترون

مدروکسی پروژسترون در درمان سرطان پستان در دوران یائسگی، هیپرپلازی آندومتر و نیز سندرم پلی کیستیک تخمدان مصرف می شود. در درمان کارسینومای متاستاتیک کلیوی، کارسینومای آندومتر و آندومتریوز، کنترل آمنوره ثانویه، خونریزی های نامنظم رحم، به عنوان جانشین درمانی هورمونی در زنان یائسه و نیز ارزیابی میزان تولید آندروژن و استروژن بکار می رود.کاربرد قرص مدروکسی پروژسترون چیست؟ کاربرد این قرص ها جلوگیری از بارداری نبوده و مجموعا به حل مشکلاتی از جمله اختلالات قاعدگی، عدم تعادل هورمونی کمک می کنند. در حین مصرف این قرص ها اگرچه احتمال بارداری اندک است، اما صفر هم نیست. با توجه به اینکه مصرف اکویین در بارداری کاملا ممنوع بوده و می تواند به جنین صدمه بزند (در گروه دارویی X قرار دارد)، بهتر است در دوران مصرف از یک روش جلوگیری همراه مثل کاندوم کمک بگیرید.با مصرف مقادیر زاید دارو، تورم صورت ، زانو و پاها دیده می شود. از دیگر عوارض دارو می توان از آکنه، کهیر، احتباس آب، تغییر میل جنسی، ناراحتی پستان ها، علائم پیش از قاعدگی، خونریزی نامنظم قاعدگی، افسردگی، بی خوابی، طاسی و ریزش مو، پرموئی و واکنش شبه آنافیلاکتوئید را نام برد.نیمه عمر دارو حدود 24-16 ساعت می باشد. متابولیسم دارو عمدتاً کبدی است و قسمت اعظم آن از راه مدفوع دفع می شود.این دارو در صورت وجود آبستنی، خونریزی واژن، اختلال کبدی و یا بیماری های فعال کبد، بیماری حاد شریانی، سرطان پستان و یا دستگاه تناسلی و نیز پورفیری، نباید مصرف شود.

بیشتر بخوانید : قرص پروبیوتیک ♥ قرص پوکساید ♥ قرص پنتوپرازول ♥ قرص پانادول قرص تلفست